Pages

Friday, April 4, 2014

Syahmi - Breast Milk Jaundice / Prolonge Jaundice

beberapa hari syami diletakan dibawah lampu phototherapy kadar bilirubin menurun dengan bacaan 8. Selepas seminggu bilirubin syahmi meningkat balik sehingga 12, doc sarankan setiap minggu ambil darah di Klinik Kesihatan..kali ni darah di ambil dalam kuantiti yang banyak. setiap kali ambil darah setiap kali tuh lah aku menangis menahan sebak anak kecil menangis kesakitan. 2 minggu syahmi kuning dan doctor sahkan syahmi kena Prolonge Jaundice,dalam kategori Breast Milk Jaundice.

Punca breast milk Jaundice aku tak pasti, sebab sejak kali pertama syahmi masuk wad aku tak makan jamu langsung sehingga lah habis pantang. Doc sarankan aku STOP breastfeed sementara waktu untuk 2 hingga 3 hari sehingga bilirubin nya menurun. Aku terpaksa kasi syahmi minum susu formula untuk beberapa hari supaya kuningnya cepat hilang.

Syukur alhamdulillah 2 hari selepas tuh bilirubin syahmi drop hingga 4. Breastmilk Jaundice ni tidak merbahaya tapi kita kena selalu pantau keadaan dia jangan kuning dia sehingga ke kaki. itu boleh menyebabkan kegagalan fungsi otak atau kena tukar darah lain.








3 comments:

  1. jaundis ni lah yang paling dikhuatiri..berharap sgt tak kena prolonged jaundis

    ReplyDelete
  2. Nazif pon bm jondis selama 2 bulan. 2 kali warded. He's all healthy now. Tq Allah. Pengalaman baru =)

    ReplyDelete