Pages

Saturday, May 28, 2011

Berapa banyak susu yang bayi anda perlukan?

sejak kejadian pagi tadi susu merudum..aku pum cume dapat 1oz jer aku terus ngadap lapy nih carik info untuk aku tingkatkan pengeluaran hasil aku supaya tidak di istiharkan bankrup C!!

aku x tau lah sarah hari nih cukup minum atau x..kasi guna botol x nak, lgpun EBM masih mencukupi untuk sebulan jer ;(
ok,berbalik pada tajuk dekat ats..kalian semua tau x berapa oz yg diperlukan untuk bayi anda??
pastilah kalian tau kan..aku jer x reti2 nak amik tau..hhehhehe..

bile aku buat kira2 balik rupanyer EBM aku x mencukupi.

jika aku breastfeed sarah secara exclusive sarah memerlukan 25oz (750 ml) secara puratanya untuk sehari /atau pun 19oz hingga 30oz sehari sebab kadang2 sarah mengambil amaun yg berbeza.

bagaimana nak tau sukatan untuk sehari atau dalam masa 24jam :
1. dalam sehari sarah akan minum 7-9 kali penyusuan.
2. kemudian divide kan 25oz kpd kekerapan untuk sehari.

contohnya : sarah akan menyusu sebanyak 8kali sehari / 24jam, jadi sarah akan minum 3oz untuk setiap kali penyusuan.... (25/8=3.1oz!!)

so sekarang hasil aku cuma 1oz jer........apa sarah nak minum?? x kan susu robot kot...!!
adduhh benakk jugak kepala aku nih..
x lama lagi dah nak start kejeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....!




No comments:

Post a Comment